6 soalan dan jawapan mengenai e-book

Kami menerangkan bagaimana untuk tidak tersilap dengan pilihan

Membaca hanya di atas kertas adalah mahal. Buku versi digital berharga beberapa kali lebih murah daripada edisi bercetak, sehingga banyak yang siap dibaca di tablet, telefon pintar dan pembaca khas.

Kami mengetahui cara memilih e-book yang baik dan bila lebih baik membeli tablet sebagai gantinya.

Lebih banyak tawaran

Bilakah lebih baik memilih tablet daripada buku
Sekiranya anda perlu membaca banyak literatur teknikal, bekerjasama dengan gambar rajah dan gambar, lebih baik memilih tablet. Faktanya ialah penskalaan gambar di layar kecil e-book tidak begitu mudah, dan selain itu, kualitinya akan merosot. E-book yang murah juga tidak dapat mengatasi fail PDF yang besar, di mana terdapat banyak ilustrasi: ia memerlukan peranti yang lebih produktif – tablet atau komputer riba yang hebat.

Secara umum, tablet harus dipilih jika anda memerlukan peranti bukan hanya untuk membaca, tetapi juga untuk tugas-tugas lain: bekerja dengan dokumen, melihat foto dan video, membaca artikel di Internet.

Sekiranya anda mencari peranti khusus untuk membaca sastera fiksyen atau bukan fiksyen, e-book pasti lebih sesuai untuk anda. Ringan dan mudah dibawa bersama anda untuk membaca, misalnya, di pengangkutan awam. Skrin diasah untuk memaparkan teks, dan mata menjadi letih ketika membaca. Tambahan lain: anda perlu mengecas e-book lebih jarang daripada tablet atau telefon pintar.

Tablet
Tablet
Skrin apa dalam buku dan mana yang lebih baik
Peranti skrin adalah perbezaan utama antara e-buku dan tablet. Paparan semua telefon pintar dan tablet memancarkan cahaya, dan paparan buku berfungsi sebaliknya, dalam cahaya yang dipantulkan, dan tidak mengandungi unsur pemancar cahaya. Dalam hal ini, skrin e-pembaca sememangnya sangat mirip dengan kertas: pada waktu siang, gambar akan terang, dan dalam cahaya redup, ia akan pudar. Teknologi paparan maklumat ini dipanggil E-Ink.

Walaupun e-reader dilengkapi dengan lampu latar, ia bukan lampu latar: paling sering hanya lapisan luar skrin yang diterangi di pinggirnya. Sekiranya paparan tablet bersinar dari dalam, maka buku ini akan diterangi seperti lampu meja.

Perlu dipertimbangkan bahawa teknologi E-Ink sentiasa berubah. Setiap generasi baru memberikan kontras paparan dan kecekapan tenaga yang terbaik. Piawaian moden ialah E-Ink Carta. Sebilangan besar e-buku dilengkapi dengan paparan sedemikian. Sekiranya anda ingin menjimatkan wang, anda boleh membeli pembaca dengan versi lama, seperti Pearl atau Pearl HD. Ramai pengguna percaya bahawa piawaian ini tidak lebih buruk dan memberikan gambaran kualiti yang cukup tinggi.

Paparan Carta, Pearl atau Pearl HD hanya menunjukkan 16 warna kelabu. Sekiranya anda memerlukan gambar berwarna, beli buku dengan paparan E-Ink Triton.

Terdapat teknologi e-kertas alternatif seperti SiPix. Buku dengan paparan SiPix lebih murah, tetapi tidak memberikan kontras gambar yang sama dengan E-Ink klasik. Dalam kes ini, lebih baik tidak menyimpan. Terdapat juga buku dengan layar LCD, yang sama seperti pada tablet atau telefon pintar. Hanya ada satu cadangan: jika anda memerlukan “pembaca”, lebih baik memilih paparan E-Ink.

Buku E-Dakwat
Buku E-Dakwat
Cara menentukan hayat bateri
E-buku dengan skrin E-Ink menjimatkan tenaga. Selalunya, mereka memerlukan pengisian dua minggu sekali, dan kadang-kadang sebulan sekali. Penggunaan tenaga ditentukan bukan oleh masa operasi peralatan, tetapi oleh jumlah halaman yang dilihat. Selalunya, tempoh kerja ditunjukkan di dalamnya.

Sebagai contoh, kebanyakan buku dengan paparan E-Ink dengan harga di bawah RUB 15,000 dirancang untuk membalikkan 8,000-9,000 halaman. Semasa bekerja dengan lampu latar, sumbernya sedikit berkurang – hingga 5000-6000.

Kapasiti bateri tidak memberikan gambaran lengkap mengenai autonomi buku. Jadi, dengan sumber yang hampir sama, PocketBook 616 mempunyai kapasiti bateri 1300 mAh, dan ONYX BOOX Livingstone mempunyai 3000 mAh. Pada akhirnya, kaedah yang paling berkesan untuk mengukur kecekapan tenaga adalah membaca ulasan.

Buku sehingga 15 000 ₽
Buku sehingga 15 000 ₽
Berapa banyak format yang perlu disokong oleh buku?
Format e-book yang paling biasa adalah fb2 dan ePub. Mereka ada dalam semua e-buku. Lebih-lebih lagi, sebilangan besar teks terdapat dalam format lain: pdf, djvu, doc, docx dan lain-lain. Terdapat juga format khas untuk komik – cbr dan cbz.

Semakin banyak format yang disokong oleh e-book, semakin baik. Sekiranya bilangan format yang disokong sedikit, anda akan terhad dalam pilihan buku.

Buku paling banyak format dikeluarkan oleh PocketBook – peranti mereka menyokong hampir dua lusin format. Sudah tentu, tidak semuanya akan berguna, jadi pada asasnya anda boleh memilih peranti dengan set yang lebih sederhana, tetapi saya akan mengesyorkan memilih pembaca dengan sokongan sekurang-kurangnya fb2, ePub, pdf, djvu, doc, docx.

Sekiranya anda ingin menggunakan koleksi kandungan yang terdapat di web, anda harus memperhatikan sokongan dari kebenaran yang ditentukan. Untuk membaca katalog majalah, imbasan atau buku dengan ilustrasi, pembaca mesti menyokong format yang lebih maju dan kompleks, termasuk .pdf, dan .djvu. Untuk bekerja dengan dokumen pejabat, seperti yang anda fahami, anda memerlukan sokongan.doc.

ASAS-ASAS
Cara memilih e-book
Berapa banyak memori yang diperlukan
Dalam e-buku anggaran, jumlah memori adalah dari 4 hingga 8 GB. Yang lebih mahal mempunyai 16 dan 32 GB. Dari jumlah ini, kira-kira 1.5 GB ditempati oleh sistem operasi, semua memori lain ada. Satu buku bersaiz sederhana dan dengan sebilangan kecil ilustrasi memerlukan memori 0.5 hingga 3 MB. Ternyata walaupun e-book yang berjimat boleh menyimpan lebih dari seribu buku.

Sekiranya anda tidak akan memuatkan dokumen dengan format yang sangat berat seperti .pdf atau .docx dengan gambar berkualiti tinggi ke dalam buku, anda boleh mengabaikan jumlah memori. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak ruang untuk format yang rumit, 16 atau 32 GB sudah mencukupi.

Dengan memori dari 6 GB
Dengan memori dari 6 GB
Adakah buku itu memerlukan Wi-Fi
Ya, anda memerlukan Wi-Fi untuk membeli buku, menyegerakkan e-buku dengan telefon pintar dan mengemas kini pembaca itu sendiri. Tanpa itu, ini juga dapat dilakukan, tetapi hanya dengan bantuan komputer, tablet atau komputer riba, dan ini tidak begitu mudah. Sebilangan besar pengguna masih memilih untuk tidak menjimatkan Wi-Fi, dan pendekatan ini nampaknya wajar bagi saya.

  1. Apa yang perlu dicari semasa memilih e-book
  2. Teknologi paparan. Lebih baik memilih model dengan paparan E-Ink generasi terkini – Carta atau Pearl HD. Sekiranya anda memerlukan gambar berwarna, E-Ink Triton akan berjaya.
  3. Hayat perkhidmatan dengan satu caj. Ini bukan kapasiti bateri, kerana dengan kapasiti yang sama, peranti yang berlainan mungkin mempunyai sumber daya yang berbeza. Sebilangan besar pengeluar menyenaraikan kecekapan tenaga di halaman mereka. Sebagai contoh, jika sumbernya adalah 5000 halaman, anda boleh membaca sebanyak itu dengan sekali caj.
  4. Format yang disokong. Semakin banyak format yang disokong oleh buku, semakin sedikit anda akan terhad dalam pilihan kandungan.
  5. Saiz memori. Biasanya 8 GB atau 16 GB mencukupi. Tidak perlu membayar lebih hanya untuk jumlah yang lebih besar, kerana bahkan 8 GB dapat menyimpan beberapa ribu buku.
  6. Wi-Fi. Anda tidak boleh menyimpannya, kerana dengan akses ke Internet akan lebih mudah bagi anda untuk mengemas kini perpustakaan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *