Apa itu e-book: peranti atau fail

E-reader adalah peranti seperti tablet yang membolehkan anda membaca pelbagai buku dalam bentuk elektronik.

E-book juga mempunyai nama lain: pembaca, buku digital, pembaca (yang terakhir, tentu saja, adalah perkataan sehari – hari ).

Istilah “e-book” berasal dari terjemahan bahasa Inggeris “pembaca e-buku”. Kata “pembaca” yang sering digunakan adalah pengucapan “pembaca” Inggeris. Akhirnya, istilah “buku digital” adalah terjemahan dari bahasa Inggeris “buku digital”. Semua istilah ini bermaksud “pembaca” khas.

Pada asalnya, e-book bermaksud buku biasa, tetapi dalam format elektronik, yang dapat dibaca atau dicetak menggunakan komputer. Dengan kata lain, fail itu boleh dibaca di komputer. Sebagai contoh, fail PDF telah tersebar luas .

Dengan perkembangan teknologi, peranti khas telah muncul untuk membaca buku-buku tersebut. Untuk beberapa sebab, mereka juga mula dipanggil e-buku. Sekarang, ketika menggunakan istilah “e-book”, konteks di mana ia digunakan adalah penting untuk memahami apa sebenarnya maksudnya: fail atau peranti untuk membaca fail ini.

Selanjutnya kami akan menumpukan perhatian pada e-book sebagai alat khas untuk membaca buku digital.

Apa itu e-book: apakah kelebihannya
E-book adalah penemuan unik zaman kita bagi mereka yang betul-betul gemar membaca. Ramai yang terbiasa dengan buku kertas standard. Walau bagaimanapun, inovasi dalam bentuk alat membaca khusus mempunyai beberapa kelebihan.

Kelebihan e-buku:

1. Tidak berkerut, tidak terkoyak dan tidak merosot dengan cara apa pun semasa penggunaan. Sarung khas disediakan untuk keselamatan kes ini.

2. Ukuran buku sentiasa sama padat. Ini bermakna anda boleh membawa anda ke jalan raya walaupun buku-buku yang sebelumnya anda baca hanya di rumah kerana dimensi penerbitan yang tidak selesa atau kerana keterukan buku.

3. Anda tidak akan mempunyai pengumpul habuk-rak baru di rumah anda, di mana buku-buku yang anda gemari sebelum ini terkumpul. Semua karya kini boleh disimpan secara elektronik. Di samping itu, ia dengan ketara membebaskan ruang tempat tinggal anda, yang sebelumnya dihuni oleh seluruh kabinet dengan buku (perpustakaan rumah). Bagi sesetengah orang, item ini mungkin penting.

Adakah e-book membahayakan kesihatan?
Sekarang mari kita bincangkan sama ada e-buku berbahaya? Sekiranya anda mengambil berat tentang kesihatan anda dan bimbang tentang bahaya teknologi, maka ketakutan anda sia-sia. Ukuran skrin direka khas untuk standard halaman buku.

Model e-buku terbaru dihasilkan tanpa lampu latar yang terang, berdasarkan teknologi e-ink (E-Ink). Kecerahan teks dan layar itu sendiri dengan teknologi E-Ink tidak berbeza dengan buku biasa. Kadang-kadang lebih baik untuk penglihatan anda daripada kertas putih terang pada beberapa cetakan.

Seterusnya, kami akan mempertimbangkan 7 (tujuh) nuansa penting yang harus dipertimbangkan ketika memilih e-book.

1 Model buku dan penjanaan paparan
E-pembaca Amazon Kindle

Terdapat pembaca Amazon Kindle. Mereka adalah yang paling mahal, tetapi mereka mengenali beberapa format. Kindle seperti Apple : cantik, sejuk, tidak murah sama sekali. Tetapi tidak sesuai dengan segalanya, kerana ia dibuat khusus untuk kedai buku Amazon.

Kedai ini mempunyai format buku tersendiri dan semuanya sedikit berbeza. Adalah masuk akal untuk membeli Kindle jika seseorang membeli buku dari Amazon Kindle dalam format khas mereka. Anda tidak akan dapat memuat naik buku dalam format seperti PDF, atau mereka perlu ditukar ke format Kindle – ini bermasalah, saya tidak mencadangkan.

Sekiranya anda tidak menggunakan Amazon Kindle, lebih baik memilih pembaca biasa. Terdapat pembaca standard – Pocketbook dan ONYX.

E-buku PocketBook

Lebih baik memilih model dengan e-ink. Mereka tidak bersinar seperti telefon dan tidak merosakkan penglihatan anda, mereka membaca seperti buku kertas dengan sensasi.

Teknologi E-Ink bermula pada tahun 1990-an. Sejak itu, dia telah melalui beberapa pengubahsuaian.

Walau bagaimanapun, monitor dan semua peralatan komputer juga bertahan beberapa generasi. Contohnya, terdapat monitor tiub sinar katod yang besar sekali . Monitor LCD kini sudah biasa. Begitu juga, skrin dengan E-Ink telah mengalami perubahan dengan perkembangan teknologi.

2 Mengenai genre buku yang perlu dibaca
Semasa memilih pembaca, genre buku yang akan dibaca (teknikal, artistik atau sebaliknya) tidak menjadi masalah. Pembaca tidak peduli sama ada buku itu fiksyen atau teknikal.

Walau bagaimanapun, genre buku boleh menjadi penting untuk mencari kedai buku di mana seseorang akan membeli buku.

Sekiranya ini adalah kedai Amazon Kindle, maka anda harus melihat pembaca mereka dengan lebih dekat. Sekiranya tidak, anda boleh mengambil Pocketbook atau Onyx.

3 Keutamaan peribadi: ciri apa yang anda perlukan
Semasa memilih e-book, anda perlu memutuskan apa yang sebenarnya anda mahukan. Bagaimana anda akan menggunakan buku ini, fungsi apa yang anda perlukan secara peribadi. Anda boleh membuat senarai kecil untuk menentukan pilihan anda: apa yang penting bagi anda dan apa yang tidak begitu penting.

Adakah skrin sentuh diperlukan? Adakah saya memerlukan lampu latar untuk membaca pada waktu malam atau dalam keadaan kurang cahaya? Berapa banyak memori yang anda perlukan? Adakah anda memerlukan perlindungan kelembapan? Adakah fungsi bookmark atau markup penting? Adakah anda memerlukan kamus terbina dalam? Adakah anda akan mendengar buku audio? Adakah anda memerlukan perakam suara?

Semua ini untuk setiap individu, harganya juga akan berbeza kerana ini.

4 Memuat turun buku: bagaimana buku akan dimuat turun kepada pembaca
Di mana dan bagaimana anda mahu membeli buku? Adakah mereka sudah menggunakan komputer, adakah anda hanya perlu memindahkannya ke pembaca?

Adakah anda akan membeli buku terus dari bilik bacaan anda? Atau adakah anda akan membeli, atau memuat turun ke komputer anda dan kemudian memindahkannya?

Sekiranya ia adalah kedai dalam talian, dalam format apa buku-buku itu dijual? Seseorang membeli buku di kedai tertentu (liter atau kindle), seseorang memuat turun buku cetak rompak.

Bergantung pada bagaimana buku-buku itu akan berakhir pada pembaca, persoalan berikut akan timbul. Adakah anda memerlukan akses Internet di ruang bacaan anda? Akses ke rangkaian sangat diperlukan, pada dasarnya, jika seseorang ingin membeli buku secara langsung dari ruang membaca.

Kadang-kadang dalam e-book itu sendiri terdapat jalan keluar terus ke kedai buku tertentu. Sebagai contoh, di Kindle, buku sebaiknya dimuat turun melalui Internet dengan membeli dari kedai dalam talian. Malangnya, ia tidak akan senang apabila buku yang diperlukan tidak terdapat di kedai ini.

Juga di e-book terdapat bluetooth ( dalam bahasa Rusia “bluetooth”) . Tetapi mungkin tidak ada di sana. Juga, buku boleh dipindahkan ke pembaca melalui kabel biasa.

E-book boleh menyokong pilihan muat turun buku berikut:

Wi-Fi;
Bluetooth;
3G Internet Mudah Alih;
Sambungan USB ke komputer;
Kad memori Micro SD .
5 format yang disokong
Kindle mempunyai format khasnya sendiri. Di kedai dalam talian Liters, anda biasanya boleh memilih format – dari pdf hingga epub dan fb2, semua format ini dapat dibaca oleh semua pembaca.

E-book boleh menyokong format berikut:

Format e-book: FB2, Epub, LRF, PalmDoc;
Format teks: TXT, DOC, RTF;
Format grafik : BMP, JPG, PNG, GIF, TIFF;
Format cetak: PDF, DjVu;
Format bantuan dalam talian: HTML, CHM;
Arkib ZIP ;
Buku audio dalam format MP3.
6 Autonomi pembaca
Kelemahan e-book adalah masa operasi yang terhad. Walau bagaimanapun, telefon telah lama terbiasa dengan pengisian . Dan pengisian e-book berlangsung lebih lama, jadi kekurangan ini dapat dimaafkan.

Walaupun begitu, bagi sesetengah orang, jangka masa kerja pembaca tanpa mengecas sangat penting. Oleh itu, kita tidak boleh melupakan faktor ini semasa memilih model e-book tertentu.

7 Pemproses dan RAM
Ini bukan faktor yang paling penting. Namun, ia mempengaruhi kelajuan memuatkan halaman.

Contohnya, e-book PocketBook 740 mempunyai pemproses 1000 MHz dan RAM 1024 MB. Ini cukup sehingga pemuatan halaman tidak “melambatkan”.

Mengenai ulasan pengguna e-book
Sangat mudah untuk keliru dalam ulasan kedai yang berbeza. Walau bagaimanapun, ulasan dari orang yang berbeza selalu berbeza kerana, seperti yang anda ketahui, setiap orang mempunyai pilihan mereka sendiri. Apa yang penting bagi seseorang tidak penting bagi orang lain.

Oleh itu, anda perlu memutuskan pilihan anda, apa yang penting dan apa yang patut dibayar, dan apa yang tidak penting.

Pengalaman saya
Saya memilih mengikut prinsip: untuk memastikan E-Ink (dakwat elektronik), kerana sukar untuk membaca skrin bercahaya, penglihatannya duduk. Oleh itu, buku ini dapat mengenal pasti bilangan format maksimum. Tetapi kebanyakan pembaca sudah mengenali semua format yang mungkin – kecuali pembaca Kindle, yang mengenali beberapa format.

Dan saya juga ingin memiliki layar sentuh (iaitu, Anda dapat “mencucuk jari” di layar), kerana itu lebih mudah bagi saya. Dengan pencahayaan malam – ini juga berguna. Dan dengan fungsi penanda buku. Tetapi itu adalah pilihan saya.

Bagi sesetengah orang, mungkin penting di sana anda dapat mendengar buku audio atau mencatatnya. Kadang-kadang penting bagi seseorang bahawa terdapat banyak memori, misalnya, jika dia akan memuatkan keseluruhan perpustakaan secara langsung.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *